Stavanger osteopati – vi tar sikte på å få hele kroppen i balanse.

Osteopati

Hvordan jobber en osteopat?

Osteopaten undersøker og behandler hele den menneskelige organismen, ikke bare deler av kroppen. Metoden er forebyggende, men virker også som akutt og rehabiliterende behandling.

Osteopati bygger på fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og patologi.

Gjennom en grundig undersøkelse er målet å finne hovedårsaken til smertene eller problemene. I osteopatien ser vi etter sammenheng mellom muskel- skjelettsystemet og andre kroppssystemer

Mechanical link

Ønsker du en behandling som består av lette berøringer, og samtidig er virksom? Da er Mechanical link noe for deg.

Mechanical Link, eller "le lien mécanique ostéopathique" (LMO) på fransk, er en egen retning innen osteopati utviklet av den franske osteopaten Paul Chauffour på 70-tallet.

Denne metoden fokuserer på kroppens mekaniske sammenhenger og bruker lette berøringer for å identifisere og behandle dysfunksjoner i kroppens vev og strukturer.

Her er noen hovedpunkter

1. Lette berøringer
    Osteopaten bruker meget lette trykk og berøringer for å vurdere kroppens respons. Dette skiller seg fra noen andre osteopatiske teknikker som kan være mer kraftfulle.

2. Helhetlig tilnærming
    Vi ser kroppen som en helhet, der alle strukturer er forbundet. Dysfunksjon i ett område kan påvirke andre områder, så osteopaten undersøker hele kroppen for å finne årsaken til pasientens plager.

3. Diagnose

Osteopaten bruker spesielle tester og teknikker for å finne steder i kroppen som ikke beveger seg riktig. Disse testene hjelper osteopaten å finne ut hvor det behandlingen skal settes inn.

4. Behandling
    Osteopaten bruker skånsomme teknikker for å gjenopprette normal bevegelse og funksjon. Dette kan bidra til å lindre smerte og forbedre kroppens evne til å helbrede seg selv.

5. Helhetlig helse
    LMO tar hensyn til pasientens generelle helse og livsstil, og behandlingen kan inkludere råd om ergonomi, bevegelse og andre livsstilsfaktorer for å fremme langsiktig helse og velvære.

Mechanical Link er spesielt populær i Europa og brukes av osteopater som ønsker en mild, men effektiv metode for å behandle ulike muskel- og skjelettplager.